Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Teď už máme co jsme chtěli. Opravdu chtěli? Kdo?

Migrace.Má smysl abychom se připojili k žalobě Slovenska a Maďarska? Já jej nenalezl, nechci-li být populista. Dobrovolně jsme přijali Lisabonskou smlouvu, žádnou výjimku k migraci jsme si nevyjednali. Z čeho tak odvozuji? 

Českou veřejnost trápí, a velice rozděluje hodnocení současné situace. Diskuse na sociálních sítích ale i stránky mainstreamových médií, televizních stanic jsou toho důkazem.

Prvotně jde o řešení migrace, sekundárně o rizika terorismu a dohady, jak je Islámská víra základnou pro vznik terorismu. Je ale třeba postupovat od začátku, tedy od řešení migrace.

Nejsme jediní, jednotná není ani Evropa. Německo, které se snaží Evropě dominovat, se nejprve migraci zcela otevřelo, ale později, poněkud zahlceno příchozími, které k příchodu prakticky vyzvalo, mluví o kvótách nebo o kontingentech. Vím, že na území bývalé NDR bylo až 1 milion volných bytů po lidech, kteří „šli za lepším“ na území bývalých spolkových zemí. To mohl být jeden z důvodů Německé otevřenosti migraci, který však prý nefunguje.

Situace je chápána ve více podobách. Sama migrace není (doposud)pro ČR tak silný problém, těch 2,5 tisíce příchozích nejsou žádnou tragédií, migranti o azyl (také zatím) v České republice příliš nestojí. Stranou ale zůstává fakt, že přijímáme poměrně velká čísla migrantů z Ukrajiny, v podstatě také bez větších problémů. Určitá migrace bude do budoucna axiom, jde jen o sílu a legalitu, když je třeba akceptovat hlasy, které volají po tom, abychom se nevzdali atributů funkce suverénního státu, tedy mj. rozhodovat, koho na svém území přijmeme.

Ale právě poslední věta je problémem. Můžeme dnes o tom vlastně rozhodovat?

Pohleďme do nedávné historie. Otázky migračních toků řešila EU ještě před naším vstupem, od počátku devadesátých let. Tehdy (1992) byl přijat dokument o „Globálním přístupu k migraci“, který platil do roku 2005. Šlo v zásadě jen o spolupráci, výměnu informací, společné zásady nebyly přijaty, počítalo se s tím, že tato oblast je výhradní kompetencí členských států, které mají svoji azylovou právní úpravu a jsou vázány mezinárodními úmluvami. Později byl přijat dokument „Globální přístup k migraci a mobilitě“

Zásadním mezníkem byla však Lisabonská smlouva. Ta v podstatě odnímá tuto otázku z jednotlivých států a zařazuje ji na úroveň společně řešených problémů na stupni EU.  Nejen to, zavádí nové mechanismy. Lisabonská smlouva definuje tzv. kvalifikovanou většinu (v článku 238). Pro přijetí rozhodnutí musí být splněna dvě kritéria: kritérium počtu států a kritérium počtu obyvatel. Proto od platnosti LS může Evropská rada rozhodovat kvalifikovanou většinou, která je vymezena jako nejméně 55 % členů Rady, tvořených nejméně 15 z nich. Tito členové musí představovat nejméně 65 % obyvatelstva Unie. Jde tedy o agendu sdílenou všemi státy, které si nevyhradily zmíněné výjimky. Česká republika to nebyla. Je také pravdou, že v době koncipování Lisabonské smlouvy nebyl problém migrace ničím „mimořádným“.

Události v Tunisku, Egyptě a Libyi, tzv. Arabské jaro v roce 2011 však situaci zásadně změnily. Migrace do zemí EU narůstá. Situace v Iráku či Sýrii problém jen akcentuje. Migrační vlna se pomalu zvedá.

Ještě před dvěma lety, když jsem byl pár dní na ostrově Lampeduza jsem byl šokován, kolik uprchlíků zahynulo na cca 100 km trasy po moři na tento ostrov, který je součástí Itálie, tedy země EU. Byl tam krátce i papež František, ale v našich médiích (a nejen v našich) se o migraci a utonulých příliš nehovořilo. A tím i o řešení na stupni orgánů Evropské unie.

Topolánkova vláda po roce 2006 dlouho na agendu Evropské unie kašlala. Na úřadu vlády házeli do popelnice ty modré silné knížky, které vysvětlovaly Lisabonskou smlouvu. Jiné země byly opatrnější. Například Británie, Dánsko ale i další členské státy si vyjednaly výjimku – a problém migrace zůstal na úrovni státu. Ty nějaké kvóty nebo kontingenty je zajímat nemusí, a nikdo se proti jejich výhradám tehdy ani později nepohoršoval.

Nemám ambice dnes říkat, že jsme si měli též více oblastí vyhradit, dnes jsme všichni moudří, ale před pár lety tomu bylo jinak. Ale počáteční přezíravost tehdejší vlády má kyselé plody dodnes.

Problém řešení migrace násobí skutečnost, že nefunguje ochrana Schengenská hranice, tedy migranti nejsou registrováni, rozděleny na osoby s právem na azyl podle mezinárodního práva a ekonomické migranty. Nefunguje ani návratová politika. Popravdě řečeno, nefunguje téměř nic a naše vláda na to poukazuje.

Vláda bývá také kritizována, že se nepřipojila k žalobě vůči většinovému rozhodnutí o kvótách, a to na ministeriádě ministrů vnitra. Proti byly státy V4 Finsko se zdrželo. Ten názor nesdílím.

Nečiním si ambice na rigorózní soudy, evropské právo není tak úplně mým koníčkem. Ale logika práva mě vede k závěru, že ze strany vlád Slovenska a Maďarska jde o akt zamířený do vnitřní politiky, voličům. I tyto země akceptovali Lisabonskou smlouvu a Evropská unie téměř jistě postupovala tak, jak jí tato smlouva umožňuje, jde o sdílenou problematiku a většinové hlasování je přístupné. Evropský soud tedy tento akt nezruší, nevím, kde by k tomu našel právní důvod. Zná-li někdo odůvodněné stanovisko jiné, sem s ním. Ale ne populistický výkřik, ten na soud nezabírá.

Ostatně kvóty přestávají být mantrou Německa, Francie, Švédska. Jejich využití by bylo takovým zásahem do mezinárodních úmluv, že by vyžádaly řadu jejich změn a to je běh na dlouhou trať. Ten čas nemáme. Azylant by nemohl požádat o azyl v zemi, kde chce pobývat, ale v zemi přikázané. Jak jej ale donutit, aby toto respektoval, nikdo netuší. Snad jen „ber co ti nabízíme, nebo se vrať“.

A tak nezbývá, než se zaměřit na řádnou funkci stávajících mechanismů, ochranu Schengenského prostoru a vše co následuje po registraci utečenců, spolupracovat s Tureckem atd.

Je, alespoň pro mě zajímavé, že k apelu abychom se ke Slovenské a Maďarské žalobě připojili volají strany, kteří se chtějí lidem zalíbit, i když asi vědí, že jde jen o populistické gesto bez valného výsledku. Apel není nic platný, jen odůvodněný, právem podložený návrh. Takový jsem neslyšel.

 

Autor: Ivan Přikryl | pondělí 30.11.2015 16:38 | karma článku: 8,90 | přečteno: 795x
  • Další články autora

Ivan Přikryl

Máte po přečtení článku pocit, že je starý již 9 let? Já ne!

Kdyby nešlo o vážnou věc, je to k smíchu. Politici, vždy převážně laici, vždy se zvolením stanou všeználky .Téměř bez výjimky od roku 1990 dodnes. Nevidí za hranice naší země a výsledek je jasný. Nedostupné bydlení.

1.3.2024 v 10:00 | Karma: 11,50 | Přečteno: 400x | Diskuse| Politika

Ivan Přikryl

Už jsem z toho NERVozní.

Do problémů s bydlením mluví kde kdo. Povolaní, ti, kteří by měli být kompetentní (jedni ex lege-vláda druzí ex privata industria, jaksi z vlastní vůle, cítivše se povolaní-ministři a jejich rádci). A také NERV.

25.1.2024 v 10:00 | Karma: 17,63 | Přečteno: 351x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Krátkodobé pronájmy? Rozhodně ne na turistický pobyt či Airbnb.

Sdílená ekonomika je fenomén současnosti. Uber jezdí na letiště a hádá se s taxikáři. Podnikatelé kupují byty a prostřednictvím aplikací je nabízejí ke krátkodobým pobytům. Ministerstvo pro místní rozvoj mlčky přihlíží, jako vždy.

12.10.2023 v 8:00 | Karma: 10,27 | Přečteno: 296x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Zoufalství českých politiků v bytové politice. Epilog?

Mám obavy, že o epilog nejde. Nevšímavost politiků s rituálními tanci okolo "rozvratu" veřejných financí dává prý vládě titul neřešit nic jiného. Ne, nechci tu situaci zlehčovat. Ale pokračování tohoto příběhu je rizikem.

12.5.2023 v 9:00 | Karma: 6,25 | Přečteno: 149x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Zoufalství českých politiků v oblasti bydlení- pokračování čtvrté.

Další pokus přimět vládu a politiky se odehrál v roce 2018. Kdybych měl publikovat všechny materiály té doby, tak už by to zoufalství bylo chronické. Kdo opravdu tu sérii článků čte chápe, že jasně říkají co je třeba. Dodnes marně

11.5.2023 v 10:00 | Karma: 4,20 | Přečteno: 161x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 194
  • Celková karma 11,50
  • Průměrná čtenost 912x
Odborník na bytovou politiku, družstevnictví a státní správu, léta pracoval v Mezinárodním družstevním svazu, jako šéf svazu družstev, náměstek ministra MMR pro bydlení a vedoucí úřadu vlády, šéf kabinetu předsedy Poslanecké sněmovny. Jako člen exekutivy MDS navštívil za 27 let více než stovku zemí celého světa. Zahraniční modely i nadále trvale sleduje a analyzuje. "Bytové politice se poctivě dosud žádná vláda po roce 1989 nevěnovala. Jen pokus a omyl, vesměs z iniciativy poslanců. Proto je v takovém stavu v jakém je. Do této oblasti politické hašteření nepatří. Proto vytrvale opakuji, že je třeba toto změnit. Mnohdy by se stačilo rozhlédnout v okolních zemích, protože my jsme smutná rarita."

Seznam rubrik