Co bych řekl na sjezdu ČSSD, kdybych byl delegátem.
Zeptal bych se tedy delegátů:
Myslíte si, že je v naší zemi vše normální? V oboru, kterému se celý život věnuji a který se snažím v ČSSD prosadit do popředí nikoliv. Proč? Na okraj – jde o bytovou politiku, jak jinak.
Je normální, když mladí lidé mezi 30 až 40 lety bydlí u svých rodičů, protože si svůj byt prostě nemohou dovolit?
Je normální extrémní růst nájemného a cen bytů ve velkých městech? Aby malý byt v Praze byl pronajímán za 18.000 Kč, na sídlišti v paneláku za 13.000 Kč? Aby nájemné meziročně rostlo o 16%? Aby cena nemovitostí rostla ročně až o 10%? Přemýšlíme, proč tomu tak je a jak to řešit?
Je normální, že banky ochotně půjčují na jakoukoliv cenu nového bytu a nebojí se opakování amerického kolapsu hypotéčního trhu, který před deseti lety způsobil ekonomickou krizi v celém světě? Nebojíme se, že řada lidí nebude schopna vysoké hypotéky splácet?
Je normální, že cena bydlení je u nás jedna z nejvyšších, horší je to jen v Rumunsku, Polsku či Slovensku? Proč zrovna chorobou trpí východoevropské země? Hledáme důvody? Proč jsme obecní i družstevní byty masově zprivatizovali a jak to dnes dopadá na trh?
Chápete, že ten zmíněný trh se zmítá v křeči, kterou nikdo nekoriguje? Že nestavíme byty nové, situaci jen zhoršujeme, když nahrazujeme špatný stavební zákon ještě horším, přehlížíme že developeři mají až 30% zisk z prodeje nemovitostí a nic s tím neděláme?
Je normální, že ministryně pro místní rozvoj řeší velice aktivně, chvályhodně, zda papírové rakve budou tří nebo pětivrstvé? Nechápe tato žena, že ale mezi tím hrozí, že staří lidé budou umírat na ulici, protože o byt přijdou nebo, že když zaplatí nájemné, nezbude jim ani na tu papírovou rakev? Ač má v kompetenci bytovou politiku, tu neřeší. Jen torpeduje aktivity jiných rezortů. Závidím její aktivitu pohřebním ústavům. Neodpustím ji pasivitu v politice bydlení.
Řada odborníků praxe vytrvale navrhuje řešení. Stačí se jen podívat do Rakouska, Francie nebo Británie. V moderních zemích je obvyklé, že až 25 až 30% bytů na trhu tvoří levné nájemní byty s nákladovým, tedy ekonomickým nájemným, které dosahuje výše asi 60% nájemného tržního. Že jen výstavbou takových bytů vyvážíme na trhu poptávku nabídkou a developeři bez regulace ze strany státu budou muset s cenou dolů na rozumnou výši.
Mělo být normální mít pro lidi na okraji společnosti právní úpravu sociálního bydlení, ale my se vydali cestou lidové tvorby místo toho, abychom okopírovali třeba model Rakouský, se kterým jsme měli od roku 1873 do roku 1948 společné kořeny a pozitivní zkušenost. V Rakousku platí zákon dodnes.
Také že není normální, aby 1,5 milionu vlastnických bytů či 600 tisíc bytů družstevních bylo předmětem teoretických experimentů ministerstva spravedlnosti, které buď neřeší problematickou až nesmyslnou novou civilní legislativu, občanský a korporátní zákon vůbec, nebo nahrazuje špatné horším. Je klid, lidé to mnohdy netuší, proto je klid, alespoň prozatím, avšak rodí se problém, na jehož konci mohou být závažné poruchy a možná až ztráta vlastnictví či práv člena družstva. Až si to lidé uvědomí, to bude mazec. Na podrobnosti není čas, ale kdykoliv je rád doložím. Jde o asi 5 milionů občanů! To nesmíme dopustit! Jen dluhové pasti mohou spolknout celý dům...A další pastičky vytváří navrhovaná legislativa.
Navrhl bych proto usnesení, aby sjezd ČSSD stanovil řešení bytové politiky za jednu z hlavních priorit nejen pro volební rok, ale dlouhodobě. Aby uložil prosadit zákon o neziskové výstavbě obecně prospěšnými společnostmi a bytovými družstvy. Aby nedopustila legislativní paskvil pro vlastnické a družstevní bydlení. Aby se strana vrátila k tradici, je-li tradiční stranou, která byla založena roku 1909 na sjezdu ČSSD v Plzni a trvala do roku 1948 – kdy vždy na každém sjezdu projednávala zprávu o družstevnictví nejen bytovém, ale i dalších oborech a jejich přínosu, který vyznává například 120 milionů členů různých družstev v USA, stamiliony v Indii, Japonsku, Skandinávii – jen u nás jsme na to zapomněli. Ne náhodou pozornost družstvům doporučuje Evropská unie i Valné shromáždění OSN. U nás marně.
Nelze být vždy a všude. Nelze ale také mlčet, když je třeba apelovat a věci měnit.
Ivan Přikryl
Máte po přečtení článku pocit, že je starý již 9 let? Já ne!
Kdyby nešlo o vážnou věc, je to k smíchu. Politici, vždy převážně laici, vždy se zvolením stanou všeználky .Téměř bez výjimky od roku 1990 dodnes. Nevidí za hranice naší země a výsledek je jasný. Nedostupné bydlení.
Ivan Přikryl
Už jsem z toho NERVozní.
Do problémů s bydlením mluví kde kdo. Povolaní, ti, kteří by měli být kompetentní (jedni ex lege-vláda druzí ex privata industria, jaksi z vlastní vůle, cítivše se povolaní-ministři a jejich rádci). A také NERV.
Ivan Přikryl
Krátkodobé pronájmy? Rozhodně ne na turistický pobyt či Airbnb.
Sdílená ekonomika je fenomén současnosti. Uber jezdí na letiště a hádá se s taxikáři. Podnikatelé kupují byty a prostřednictvím aplikací je nabízejí ke krátkodobým pobytům. Ministerstvo pro místní rozvoj mlčky přihlíží, jako vždy.
Ivan Přikryl
Zoufalství českých politiků v bytové politice. Epilog?
Mám obavy, že o epilog nejde. Nevšímavost politiků s rituálními tanci okolo "rozvratu" veřejných financí dává prý vládě titul neřešit nic jiného. Ne, nechci tu situaci zlehčovat. Ale pokračování tohoto příběhu je rizikem.
Ivan Přikryl
Zoufalství českých politiků v oblasti bydlení- pokračování čtvrté.
Další pokus přimět vládu a politiky se odehrál v roce 2018. Kdybych měl publikovat všechny materiály té doby, tak už by to zoufalství bylo chronické. Kdo opravdu tu sérii článků čte chápe, že jasně říkají co je třeba. Dodnes marně
Ivan Přikryl
Do třetice všeho (ne)dobrého. Další pokus o reformu bydlení byl opět marný (rok 2014)
Vládě byl v říjnu 2014 předán komplexní materiál o 27 stránkách s konkrétními návrhy právních úprav v příloze. Ale pohnout s ministerstvem pro místní rozvoj bylo opět nemožné. Kromě prázdných diskusí žádný výsledek nepřišel.
Ivan Přikryl
Zoufalé (ne)snahy politiků o sociální a dostupné bydlení - díl 2.
Kdo nechce číst rozsáhlejší materiál ať tento článek nečte. Koho zajímá sociální bydlení a péče o dostupnost bydlení v zahraničí, je to článek pro něj. Studii si zadalo MMR v roce 2014, akce se zúčasnil náměstek, kterého vyhodili.
Ivan Přikryl
Zoufalství českých politiků v bytové politice - díl první.
Minulý čtvrtek jsem zveřejnil článek "Mé zoufalé pokusy o reformu bytové politiky". Zde jsem slíbil publikovat své starší úvahy o bytové politice. Postupně pochopíte, že neřešení problému dostupného bydlení trvá již téměř 30 let.
Ivan Přikryl
Mé zoufalé pokusy o reformu bytové politiky
Při poněkud delším letu letadlem jsem se ve svém počítači pokoušel o retrospektivu svých aktivit v bytové politice v uplynulých letech. Objektivně musím konstatovat, že jsem se zhrozil.
Ivan Přikryl
Za nedostupnost bydlení odpovídá vláda. A nejen současná.
Kdo je odpovědný za neodstupnost bydlení v České republice je zřejmé. Kompetenci drží Ministerstvo pro místní rozvoj, odpovědnost pak vláda. Popravdě, od roku 1990 se téměř žádný ministr v politice bydlení moc nesnažil.
Ivan Přikryl
Na obzoru zákon o podpoře bydlení.
To je velice pozitivní zpráva. Ale je to univerzální a jediné potřebné řešení? Nebo jen uvedením hesla „odkud pocházím, s tím přicházím“ novou generací odborníků exekutivy a této vlády. Odpovídá název obsahu?
Ivan Přikryl
Politické vize a jejich odborná revize.
Žijeme v nesmírně složité době. Ale právě chabá aktivita prakticky všech vlád po roce 1989 v oblasti bydlení je příčinou, proč posledních pár let jsme zemí téměř s největšími problémy. Je třeba rychlé řešení, tady a teď.
Ivan Přikryl
Mohou se občané dočkat změny v dostupnosti bydlení?
Po delším otálení se exekutiva snaží o řešení dostupnosti bydlení. Zpracovala obsáhlou prezentaci kterou konzultovala s přizvanými odborníky. Dobrý počin po půl roce, ale také zklamání. Proč? Je třeba komplexnějšího řešení.
Ivan Přikryl
Brno v oblasti bydlení je v ČR špičkou!
Ač v časovém posunu, oproti vlasti jsem opožděn o 9 hodin, pozorně sleduji dění doma, zejména vše okolo bydlení, bytové politiky a vizí politiků. Dlouho nic, dokud neproběhla diskuse politiků usilujících o přízeň voličů v Brně.
Ivan Přikryl
Chyby, kterých se dopouštíme. Kachny, fejky.
Každý se dopouštíme chyb, to je lidské. Horší je přece vědomá lež nebo manipulace. To lidské není. Dovolte úvahu o dvou chybách, které mě donutily k psaní této úvahy. První je asi horlivost, Druhá je vážnější. Posuďte sami.
Ivan Přikryl
Bytová politika a možná řešení-bude Fialova vláda také nečinná?
Jsem asi už veterán. Všem 12 premiérům jsem spolu s kolegy posílal prosby ať začnou bydlení řešit. Pan premiér Fiala jej přes kancelář ODS obdržel také. Kritizovat za nečinnost vládu v den poté, co byla jmenována je nesmysl, vím.
Ivan Přikryl
Terorismus, zase ty Vrbětice, politici.
Diskutovat s nejvyšším státním zástupcem o tom, zda v současné době všudepřítomné skloňování kauzy Vrbětice a ruských rozvědčíků je nebo není teroristický útok považuji za nadbytečné.
Ivan Přikryl
Procitnou hybatelé společnosti, nebo to dopadne jako vždy?
Jednou, před několika lety, jsem četl krátkou esej o údolí smrti. Je to nejteplejší místo v Americe kde nic neroste, protože tam neprší. Prý ale někdy v roce 2005 zde pár dní pršelo. Suché vyprahlé údolí krátce na to rozkvetlo.
Ivan Přikryl
Jak lze rozumět krokům vlády a Andreje Babiše?
Právní řád by měl mít určitou logickou strukturu. V praxi se stává právo naléhavým nástrojem především při řešení nestandardních situací. Zde se podle teoretiků objevuje zásadní dilema střetu totality a demokracie.
Ivan Přikryl
Vláda selhává v realizaci svého programu, ale řeší spory s prezidentem.
Zítra, za týden, odpovím, neodpovím. Pozornost upoutávají spory o ústavu. A mezi tím plyne čas, vláda již rok vládne. Místo sporů o kulturu - řeší realizaci programového prohlášení? Odpověď je jasná. Nikoliv. Alespoň v bydlení.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 194
- Celková karma 14,57
- Průměrná čtenost 912x