Prezidentský slib.

"Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že svůj úřad budu zastávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.".

Tak zní článek 59 odstavec 2 Ústavy ČR. Též v preambuli Ústavy proklamujeme, že budeme „odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu“.

Proto nemám obavy, že by pan prezident nejmenoval kandidáty na ministry členy vlády tak, jak je navrhne premiér Andrej Babiš. Je to jeho ústavní povinnost. Tu jistě neporuší.

Skutečnost, že tak učinit musí také z Ústavy vyplývá. Nenalezl jsem snad jediný názor našich předních ústavních právníků, kde by připustili názor jiný. Samozřejmě, politologové, média, občané mají tendenci dovodit z přímé volby prezidenta vznik polo prezidentského systému a panu prezidentovi tuto kompetenci přiznávají. Je to ale omyl.

Politici často sami poskytují prostor pro aktivnější přístup prezidenta při jmenování vlády, než mu přísluší, a tím vlastně jeho kroky legitimizují, postupně se mohou stát jakousi „zvyklostí“. Premiér prostě kandidáta, ke kterému má pan prezident výhrady, nenavrhne.

Vzniká pak tzv. „exekutivní dualismus“, kdy se beze změny ústavy přisuzují různě významné kompetence ústavním činitelům, kteří k nim nemají oporu v ústavě.

 

Ústavy bývají formulovány stručně, nejasně, jsou sice konkrétní, jaké kompetence prezident má, ale nejasné jak, v jaké době a jakou procedurou tyto kompetence uplatňují. Prezident ČR však v žádném článku ústavy ČR nemá právo vybírat ministry, ovlivňovat jejich výběr, to je vždy nepochybně role pouze premiéra. Jejich spor pak může skončit před soudem jako spor o kompetence. To by diskuse ukončilo.

 

Přímá volba – tedy způsob ustavení hlavy státu do funkce je jediný znak exekutivního dualismu, který se ale přímo nedotýká kompetencí. Má vliv na legitimitu hlavy státu, a neposouvá Českou republiku směrem k polo prezidentským režimům.

 

Dnes je, ad absurdum, motorem nejen v ČR problém migrace. Je to volební kára (nejen) mnohých evropských politiků tažená dvěma osly. Podivně hýkajícími.

 

Ten první jsou názory domácí politické scény. Je nepochybné, i já tento názor zastávám, že lehkovážný přístup k migraci je nemístný.

Česká republika je zemí, do které migrace míří, přichází sem lidé za prací, obchodem, nejen z Ukrajiny, Vietnamu. Již v roce 2003 vláda usnesením číslo 55 přijala vláda koncepci naší migrační politiky. V roce 2004 byl EU přijat Haagský program a následně řada směrnic, kterými jsme vázáni. Vždy ale mluvíme o migraci legální, kontrolované

Jinak je to s nelegální migrací. Mluvíme o nelegálním, nekontrolovaném přístupu, neoprávněném pobytu i neoprávněném tranzitu přes naše území. Nelegalita je podhoubím pro zločinnost až riziko terorizmu, to je nepochybné. Téma bych přenechal odborníků, musíme odlišit uprchlíky a azylovou politiku pro osoby skutečně ohrožené v mateřské zemi od migrantů, vesměs získávaných náborem jako by šlo o transfer za lepší, většinou bezpracný pobyt v bohatých zemích. Proč osel? Hýká, straší, zneužívá strach občanů a jeho cílem je jen svést se na vlně populismu do vrcholné politiky. Mezinárodní právo zavazuje i Českou republiku.

 

Druhý osel je tahoun Evropské unie. Podivně povrchní přístup multikulturismu překypěl, přesáhl míru možné tolerance. Nezodpovědná politika německé premiérky, která dávala naději komukoliv odkudkoliv, že se o něj evropské země postarají. A když jejich počet narostl, snažil se ostatním vnutit kvóty. Naše výhrady k politice EU jsou důvodné a potřebujeme shodu vlády a dalších ústavních činitelů, protože nás čeká složité období. Ale ta shoda se nevynutí odmítnutím jmenovat navrženého člena vlády, ale jinak, jak píši dále.

 

Že by tato rachotící kára omámila i Pražský hrad si nepřipouštím. A také si nemyslím, že by někdo z naší vrcholné politické scény zastával jiný názor než ten, že přístup EU k migraci se musí zásadně změnit, jinak to toto společenství zcela paralyzuje a zničí.

 

Mám ve svém prioritním oboru – bytové politice – s politiky dost velké problémy. S jejich odbornou kvalifikací (exministryně Šlechtová), s jejich (ne) vizemi. Situace je kritická, bydlení je čím dál méně dostupné – a řešit je novomanželskými půjčkami je hříšně málo, neefektivní nástroj. Popisuji stránky různých blogů příklady, jak řeší tuto situaci v Rakousku, Británii, Francii, naposledy jsem popisoval i pozitivní přístup města New York, kde dočasně pobývám, kde město chce do roku 2025 postavit či rekonstruovat 250.000 dostupných bytů pro příjmově slabší obyvatele. Rozesílám programy, ale až na výjimky politici nereagují.

 

Když pan prezident tak rigorózně poměřuje návrh na ministra zahraničí, bude se také ptát nové ministryně pro místní rozvoj, co je třeba měnit, bude činit výhrady k programovému prohlášení? To by se asi politikům nelíbilo a výsledek by byl mnohdy překvapivý.

 

Pan prezident není jen podavač rukou, symbol státnosti, má řadu pravomocí vůči vládě, které dosud nevyužil. Podle článku 64 odst. 2 ústavy má právo účastnit se schůzí vlády, vyžadovat si od vlády zprávy a totéž i od jednotlivých členů vlády a projednávat s členy vlády otázky patřící do jejich působnosti. Zdůrazňuji, že tato kompetence se vztahuje až na členy vlády, nikoliv politické kandidáty na členy vlády.

 

Považoval bych za zcela legální, pokud by se prezident republiky dostavil na jednu z prvních schůzí vlády, neboť své programové prohlášení musí vláda schválit. Při té příležitosti může své kompetence využít, diskutovat, žádat informace. To zatím nikdy neudělal.

 

Doufám proto, že politici ČSSD ukončí zbytečné diskuse směrem k hradu. Jistě, že není důvod odmítat schůzky kandidátů na ústavní funkce s hlavou státu. Ale tím, kdo nyní diriguje ústavní orchestr je premiér Andrej Babiš. Jeho slovo snad platí. Nebo ne?

 

JUDr. Ivan Přikryl

 

Autor: Ivan Přikryl | úterý 19.6.2018 16:15 | karma článku: 11,02 | přečteno: 361x
  • Další články autora

Ivan Přikryl

Máte po přečtení článku pocit, že je starý již 9 let? Já ne!

Kdyby nešlo o vážnou věc, je to k smíchu. Politici, vždy převážně laici, vždy se zvolením stanou všeználky .Téměř bez výjimky od roku 1990 dodnes. Nevidí za hranice naší země a výsledek je jasný. Nedostupné bydlení.

1.3.2024 v 10:00 | Karma: 11,50 | Přečteno: 399x | Diskuse| Politika

Ivan Přikryl

Už jsem z toho NERVozní.

Do problémů s bydlením mluví kde kdo. Povolaní, ti, kteří by měli být kompetentní (jedni ex lege-vláda druzí ex privata industria, jaksi z vlastní vůle, cítivše se povolaní-ministři a jejich rádci). A také NERV.

25.1.2024 v 10:00 | Karma: 17,63 | Přečteno: 349x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Krátkodobé pronájmy? Rozhodně ne na turistický pobyt či Airbnb.

Sdílená ekonomika je fenomén současnosti. Uber jezdí na letiště a hádá se s taxikáři. Podnikatelé kupují byty a prostřednictvím aplikací je nabízejí ke krátkodobým pobytům. Ministerstvo pro místní rozvoj mlčky přihlíží, jako vždy.

12.10.2023 v 8:00 | Karma: 10,27 | Přečteno: 294x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Zoufalství českých politiků v bytové politice. Epilog?

Mám obavy, že o epilog nejde. Nevšímavost politiků s rituálními tanci okolo "rozvratu" veřejných financí dává prý vládě titul neřešit nic jiného. Ne, nechci tu situaci zlehčovat. Ale pokračování tohoto příběhu je rizikem.

12.5.2023 v 9:00 | Karma: 6,25 | Přečteno: 149x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Zoufalství českých politiků v oblasti bydlení- pokračování čtvrté.

Další pokus přimět vládu a politiky se odehrál v roce 2018. Kdybych měl publikovat všechny materiály té doby, tak už by to zoufalství bylo chronické. Kdo opravdu tu sérii článků čte chápe, že jasně říkají co je třeba. Dodnes marně

11.5.2023 v 10:00 | Karma: 4,20 | Přečteno: 160x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Do třetice všeho (ne)dobrého. Další pokus o reformu bydlení byl opět marný (rok 2014)

Vládě byl v říjnu 2014 předán komplexní materiál o 27 stránkách s konkrétními návrhy právních úprav v příloze. Ale pohnout s ministerstvem pro místní rozvoj bylo opět nemožné. Kromě prázdných diskusí žádný výsledek nepřišel.

10.5.2023 v 9:00 | Karma: 4,14 | Přečteno: 95x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Zoufalé (ne)snahy politiků o sociální a dostupné bydlení - díl 2.

Kdo nechce číst rozsáhlejší materiál ať tento článek nečte. Koho zajímá sociální bydlení a péče o dostupnost bydlení v zahraničí, je to článek pro něj. Studii si zadalo MMR v roce 2014, akce se zúčasnil náměstek, kterého vyhodili.

9.5.2023 v 9:59 | Karma: 4,32 | Přečteno: 107x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Zoufalství českých politiků v bytové politice - díl první.

Minulý čtvrtek jsem zveřejnil článek "Mé zoufalé pokusy o reformu bytové politiky". Zde jsem slíbil publikovat své starší úvahy o bytové politice. Postupně pochopíte, že neřešení problému dostupného bydlení trvá již téměř 30 let.

8.5.2023 v 9:00 | Karma: 8,33 | Přečteno: 237x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Mé zoufalé pokusy o reformu bytové politiky

Při poněkud delším letu letadlem jsem se ve svém počítači pokoušel o retrospektivu svých aktivit v bytové politice v uplynulých letech. Objektivně musím konstatovat, že jsem se zhrozil.

4.5.2023 v 10:00 | Karma: 7,36 | Přečteno: 196x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Za nedostupnost bydlení odpovídá vláda. A nejen současná.

Kdo je odpovědný za neodstupnost bydlení v České republice je zřejmé. Kompetenci drží Ministerstvo pro místní rozvoj, odpovědnost pak vláda. Popravdě, od roku 1990 se téměř žádný ministr v politice bydlení moc nesnažil.

30.3.2023 v 14:20 | Karma: 8,94 | Přečteno: 305x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Na obzoru zákon o podpoře bydlení.

To je velice pozitivní zpráva. Ale je to univerzální a jediné potřebné řešení? Nebo jen uvedením hesla „odkud pocházím, s tím přicházím“ novou generací odborníků exekutivy a této vlády. Odpovídá název obsahu?

11.2.2023 v 10:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 230x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Politické vize a jejich odborná revize.

Žijeme v nesmírně složité době. Ale právě chabá aktivita prakticky všech vlád po roce 1989 v oblasti bydlení je příčinou, proč posledních pár let jsme zemí téměř s největšími problémy. Je třeba rychlé řešení, tady a teď.

6.12.2022 v 10:00 | Karma: 8,24 | Přečteno: 217x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Mohou se občané dočkat změny v dostupnosti bydlení?

Po delším otálení se exekutiva snaží o řešení dostupnosti bydlení. Zpracovala obsáhlou prezentaci kterou konzultovala s přizvanými odborníky. Dobrý počin po půl roce, ale také zklamání. Proč? Je třeba komplexnějšího řešení.

14.10.2022 v 9:00 | Karma: 7,39 | Přečteno: 194x | Diskuse| Politika

Ivan Přikryl

Brno v oblasti bydlení je v ČR špičkou!

Ač v časovém posunu, oproti vlasti jsem opožděn o 9 hodin, pozorně sleduji dění doma, zejména vše okolo bydlení, bytové politiky a vizí politiků. Dlouho nic, dokud neproběhla diskuse politiků usilujících o přízeň voličů v Brně.

16.9.2022 v 9:00 | Karma: 9,19 | Přečteno: 275x | Diskuse| Politika

Ivan Přikryl

Chyby, kterých se dopouštíme. Kachny, fejky.

Každý se dopouštíme chyb, to je lidské. Horší je přece vědomá lež nebo manipulace. To lidské není. Dovolte úvahu o dvou chybách, které mě donutily k psaní této úvahy. První je asi horlivost, Druhá je vážnější. Posuďte sami.

13.4.2022 v 10:00 | Karma: 8,50 | Přečteno: 419x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Bytová politika a možná řešení-bude Fialova vláda také nečinná?

Jsem asi už veterán. Všem 12 premiérům jsem spolu s kolegy posílal prosby ať začnou bydlení řešit. Pan premiér Fiala jej přes kancelář ODS obdržel také. Kritizovat za nečinnost vládu v den poté, co byla jmenována je nesmysl, vím.

18.12.2021 v 9:00 | Karma: 11,44 | Přečteno: 265x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Terorismus, zase ty Vrbětice, politici.

Diskutovat s nejvyšším státním zástupcem o tom, zda v současné době všudepřítomné skloňování kauzy Vrbětice a ruských rozvědčíků je nebo není teroristický útok považuji za nadbytečné.

21.4.2021 v 9:00 | Karma: 9,51 | Přečteno: 416x | Diskuse| Politika

Ivan Přikryl

Procitnou hybatelé společnosti, nebo to dopadne jako vždy?

Jednou, před několika lety, jsem četl krátkou esej o údolí smrti. Je to nejteplejší místo v Americe kde nic neroste, protože tam neprší. Prý ale někdy v roce 2005 zde pár dní pršelo. Suché vyprahlé údolí krátce na to rozkvetlo.

29.1.2021 v 9:00 | Karma: 13,01 | Přečteno: 409x | Diskuse| Politika

Ivan Přikryl

Jak lze rozumět krokům vlády a Andreje Babiše?

Právní řád by měl mít určitou logickou strukturu. V praxi se stává právo naléhavým nástrojem především při řešení nestandardních situací. Zde se podle teoretiků objevuje zásadní dilema střetu totality a demokracie.

1.5.2020 v 9:00 | Karma: 12,86 | Přečteno: 493x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Ivan Přikryl

Vláda selhává v realizaci svého programu, ale řeší spory s prezidentem.

Zítra, za týden, odpovím, neodpovím. Pozornost upoutávají spory o ústavu. A mezi tím plyne čas, vláda již rok vládne. Místo sporů o kulturu - řeší realizaci programového prohlášení? Odpověď je jasná. Nikoliv. Alespoň v bydlení.

15.8.2019 v 17:45 | Karma: 11,87 | Přečteno: 302x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 194
  • Celková karma 14,57
  • Průměrná čtenost 912x
Odborník na bytovou politiku, družstevnictví a státní správu, léta pracoval v Mezinárodním družstevním svazu, jako šéf svazu družstev, náměstek ministra MMR pro bydlení a vedoucí úřadu vlády, šéf kabinetu předsedy Poslanecké sněmovny. Jako člen exekutivy MDS navštívil za 27 let více než stovku zemí celého světa. Zahraniční modely i nadále trvale sleduje a analyzuje. "Bytové politice se poctivě dosud žádná vláda po roce 1989 nevěnovala. Jen pokus a omyl, vesměs z iniciativy poslanců. Proto je v takovém stavu v jakém je. Do této oblasti politické hašteření nepatří. Proto vytrvale opakuji, že je třeba toto změnit. Mnohdy by se stačilo rozhlédnout v okolních zemích, protože my jsme smutná rarita."

Seznam rubrik